Jdi na obsah Jdi na menu

Bouřlivé Slunce

Koronární díry na Slunci

Koncem října 2022 se na Slunci objevily tři obří tmavé koronární díry, které vytvářely na slunečním povrchu obrazec připomínající smějící se tvář (smajlík). Spoustě lidem tento úkaz zvedl náladu, ale já jsem zpozorněl, protože již delší dobu vím o očekávaném jevu Solárního záblesku, který by měl v dohledné době nastat. Mělo by jít o obří sluneční erupci, která by měla proběhnout v době slunečního minima okolo roku 2022. Tak jsem prolétl informace na internetu a našel následující článek od autora Bena Turnera, jehož překlad zde uvádím.

Nová studie odhalila, že série náhlých a kolosálních skoků v úrovních radiace v historii Země mohla pocházet ze série neznámých, nepředvídatelných a potenciálně katastrofických kosmických událostí.

Tyto události jsou pojmenované Miyake Events po hlavním autorovi první studie, který je popsal. K radiačním skokům dochází zhruba jednou za 1000 let a jsou zaznamenány jako náhlé zvýšení úrovně radiokarbonu ve starých letokruzích.

Přesná příčina náhlých přívalů radiace, které periodicky přeměňují část dusíku v atmosféře na uhlík nasávaný stromy, zůstává neznámá. Vedoucí teorií mezi vědci je, že události Miyake jsou sluneční erupce, které jsou 80krát silnější než nejsilnější erupce, která byla kdy zaznamenána. Ale nová studie, publikovaná 26. října v časopise Proceedings of the Royal Society A: Mathematical, Physical, and Engineering Sciences, naznačuje, že původ výbuchů záření by mohl být ještě záhadnější, než se původně myslelo.

'Tyto obrovské výbuchy kosmického záření, známé jako Miyake Events, se vyskytly přibližně jednou za tisíc let, ale není jasné, co je způsobuje,' uvedl hlavní autor Benjamin Pope, astrofyzik z University of Queensland v Austrálii. „Potřebujeme vědět víc, protože pokud by se něco takového stalo dnes, zničilo by to technologii včetně satelitů, internetových kabelů, dálkových elektrických vedení a transformátorů. Dopad na globální infrastrukturu by byl nepředstavitelný.“

Každý rok se u druhů stromů mírného pásma vytvoří kolem kmenů nový soustředný prstenec, který, sečtený, označuje jejich věk. Protože stromy vysávají uhlík z atmosféry, vědci mohou studovat množství radiace v atmosféře během nedávné historie Země měřením letokruhů na množství radioaktivního izotopu uhlíku-14, produkovaného při srážce energetického kosmického záření s atmosférickým dusíkem.

Vědci zatím zaznamenali šest Miyakeovských událostí v letokruzích stromů, což naznačují náhlé jednoleté skoky v koncentracích uhlíku-14 a dalších izotopů; ty nastaly v letech 7176 př. n. l., 5410 př. n. l., 5259 př. n. l., 660 př. n. l., 774 n. l. a 993 n. l.; vedle řady dalších, menších událostí zaznamenaných jindy.

Aby vědci zjistili, zda náhlé skoky uhlíku-14 byly způsobeny neuvěřitelně silnými slunečními erupcemi, vytvořili vědci zjednodušený model globálního uhlíkového cyklu; vložením dat z letokruhů, aby se demonstrovalo, jak byl uhlík produkován slunečním zářením a absorbován do zemské atmosféry, oceánů, půdy a organismů. Porovnáním jejich časové osy atmosférického uhlíku se známým 11-letým slunečním cyklem vědci očekávali, že zjistí, že roky událostí Miyake odpovídají okamžikům vrcholné sluneční aktivity.

Ale místo toho zjistili, že události Miyake nebyly v souladu s vrcholem sluneční aktivity a některé události, na rozdíl od krátkých záblesků, které známe jako sluneční erupce, trvaly jeden nebo dva roky.

'Spíše než na jedinou, okamžitou explozi nebo vzplanutí, to, na co se můžeme dívat, je druh astrofyzikální 'bouře' nebo výbuchu,' uvedl první autor Qingyuan Zhang, matematik z University of Queensland v prohlášení.

Intenzitu těchto nevysvětlitelných kosmických náporů je těžké podcenit. Největší zaznamenaná sluneční bouře je Carringtonova událost z roku 1859, která po dopadu na Zemi vyslala silné proudy slunečních částic, které smažily telegrafní systémy po celém světě a způsobily, že polární záře jasnější než světlo Měsíce v úplňku se objevila až v jižním Karibiku. Bouře uvolnila zhruba stejnou energii jako 10 miliard atomových bomb o síle 1 megatuny. Pokud by stejně silná erupce zasáhla Zemi nyní, způsobilo by to podle vědců „internetovou apokalypsu“, výpadky proudu a škody za biliony dolarů. Ale událost Carrington Event byla 80-krát méně výkonná než Miyake event z roku 774 n. l.

Po zpochybnění radiačních špiček pocházejících z konvenčně chápaných slunečních erupcí vědci zvážili, zda události Miyake byly vytvořeny supernovami nebo určitým typem sluneční supererupce. Ale tyto alternativní teorie mají také díry: supernovy někdy produkují radiokarbonové špičky v zemské atmosféře, ale někdy ne; a o hvězdách jako je naše není známo, že by produkovaly sluneční erupce dostatečně energetické, aby způsobily události Miyake. Důkazy o sluneční supererupci také chybí v obnovených záznamech dusičnanů z ledového jádra pro události v letech 774 n. l. a 993 n. l.

Průzkum historických záznamů přinesl pouze dva vzrušující odkazy. Jeden pořízený v Anglosaské kronice (sbírka letopisů z devátého století popisující anglosaskou historii) se týká možné polární záře ve formě „červeného krucifixu, po západu slunce“, který byl spatřen na obloze v roce 774 n. l., ale výzkumníci si myslí, že to také mohla být optická iluze známá jako měsíční prstenec. Jiný záznam, pořízený v roce 775 n. l. v čínské kronice Jiutangshu, popisuje to, co také mohlo být polární září, ale její existence zatím není podložena jinými záznamy.

Dalším krokem výzkumníků je shromáždit více dat z letokruhů a ledových jader, aby bylo možné dále určit načasování událostí a směsi izotopů jimi produkovaných. Ale nejistota vědců ohledně toho, jaké jsou události nebo jak předpovědět, kdy k nim dojde, je „velmi znepokojivá,“ řekl Pope.

„Podle dostupných údajů existuje zhruba jednoprocentní šance, že během příští dekády uvidíme další. Ale nevíme, jak to předvídat nebo jaké škody to může způsobit,“ dodal Pope. 'Tyto šance jsou docela alarmující a pokládají základ pro další výzkum.'

*

Autor článku Ben Turner je britský spisovatel z Live Science. Zabývá se fyzikou a astronomií, mimo jiné tématy, jako jsou technologie a změna klimatu. Vystudoval částicovou fyziku na University College London a poté se začal věnovat novinářské práci. Když Ben nepíše, rád čte literaturu, hraje na kytaru a ztrapňuje se hraním šachů.

Odkaz na původní článek: https://www.livescience.com/miyake-events-mystery-deepens